Witam, dzisiejszy wpis, temat numer jeden, jakże ważny dla
każdego biegacza i użytkownika dróg publicznych; kierowców, cyklistów i
pieszych! Mianowicie, temat poświęcony będzie; bezpieczeństwu na drogach i kulturze „jazdy” przez duże „K”.
Taka sytuacja; wieczór... droga asfaltowa, wąska bez chodnika, biegacz poruszający się lewą stroną, poboczem i nadjeżdżający z naprzeciwka
samochód marki... o numerze rejestracyjnym... dobra podarujemy sobie
szczegóły... ;) do rzeczy. Droga wolna, kierowca porusza się środkiem drogi, w
jego polu widzenia pojawia się biegacz, wykonuje manewr... skręt w prawo i jedzie
krawędzią jezdni, spychając biegacza... zabawa czy głupota? Użytkownik pojazdu
albo nie zna zasad, przepisów o ruchu drogowym, albo nie zdawał sobie sprawy z następstwa
czynu i konsekwencji swojej własnej głupoty. Pogdybamy... biegacz wpada w
panikę, wbiega na kamień lub potrąca o inną przeszkodę na poboczu drogi, traci
równowagę, wpada pod koła, uderza głowa w maskę wozu... taka sytuacja. Niewinna zabawa, żart, brawura? Czy głupota, brak wyobraźni i odpowiedzialności?
Wróćmy do
żywych... ;) biegaczy, jak i pieszych
obowiązują takie same zasady i przepisy, które reguluje rozdział drugi o ruchu pieszych w dziale II o ruchu drogowym zawartym w Kodeksie
Drogowym. Co więcej, każdy poruszający się krawędzią jezdni bądź na jej poboczu; pieszy, rowerzysta, biegacz, powinien zaopatrzyć się w elementy odblaskowe i
światło; lampki rowerowe, latarka, czołówka, zwłaszcza przy złej widoczności i przede wszystkim wieczorową porą. Ubrania powinny być, a raczej są wyposażone na nogawkach,
rękawach... w elementy odblaskowe, a w
przypadku ich braku różnego rodzaju opaski, które można przymocować do danej
części ciała. Z dostępnością ubrań, jaki i opasek - odblasków, na rynku nie ma problemu.
Problem natomiast mogą mięć co poniektórzy kierowcy, a użytkownicy krawędzi... pobocza jezdni, mogą się
borykać z następstwami swojej nieodpowiedzialności. Dla użytkowników dróg,
tych pieszych i tych zmotoryzowanych... ;) lektura do pogłębiania wiedzy, bo praktyka nie zawsze idzie w parze z
teorią.
Piotr Czesław/Wild Runner's Team
Piotr Czesław/Wild Runner's Team
KODEKS DROGOWY
DZIAŁ II Ruch drogowy
Rozdział 2
Ruch pieszych
Art. 11.
1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla
pieszych, a w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo
nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem
zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca
nadjeżdżającemu pojazdowi.
2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść
lewą stroną drogi.
3. Piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim. Na
drodze o małym ruchu, w warunkach dobrej widoczności, dwóch pieszych może iść
obok siebie.
4. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest
dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania
z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi,
jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
5. Przepisów ust. 1–4 nie stosuje się w strefie
zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma
pierwszeństwo przed pojazdem.
Art. 12.
1. Kolumna pieszych, z wyjątkiem pieszych w wieku do 10 lat,
może się poruszać tylko prawą stroną jezdni.
2. Do kolumny pieszych w wieku do 10 lat stosuje się
odpowiednio przepisy art. 11 ust. 1 i 2.
3. Liczba pieszych idących jezdnią w kolumnie obok siebie
nie może przekraczać 4, a w kolumnie wojskowej – 6, pod warunkiem że kolumna
nie zajmuje więcej niż połowy szerokości jezdni.
4. Piesi w wieku do 10 lat mogą iść w kolumnie tylko
dwójkami pod nadzorem co najmniej jednej osoby pełnoletniej.
5. Długość kolumny pieszych nie może przekraczać 50 m.
Odległość między kolumnami nie może być mniejsza
niż 100 m.
6. Jeżeli przemarsz kolumny pieszych odbywa się w warunkach
niedostatecznej widoczności:
1) pierwszy i ostatni z idących z lewej strony są obowiązani
nieść latarki:
a) pierwszy – ze światłem białym, skierowanym do przodu,
b) ostatni – ze światłem czerwonym, skierowanym do tyłu;
2) w kolumnie o długości przekraczającej 20 m idący po lewej
stronie z przodu i z tyłu są obowiązani używać elementów odblaskowych
odpowiadających właściwym warunkom technicznym, a ponadto idący po lewej
stronie są obowiązani nieść dodatkowe latarki ze światłem białym, rozmieszczone
w taki sposób, aby odległość między nimi nie przekraczała 10 m;
3) światło latarek powinno być widoczne z odległości co
najmniej 150 m.
7. Zabrania się:
1) ruchu po jezdni kolumny pieszych w czasie mgły; zakaz ten
nie dotyczy kolumny wojskowej lub policyjnej;
2) ruchu po jezdni kolumny pieszych w wieku do 10 lat w
warunkach niedostatecznej widoczności;
3) prowadzenia po jezdni kolumny pieszych przez osobę w
wieku poniżej 18 lat.
Art. 13.
1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma
pierwszeństwo przed pojazdem.
2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych
jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak
skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego
przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych,
o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje
zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest
obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni
iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
4. Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub
podziemne dla pieszych, pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z
zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po
której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc
przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla
pieszych.
6. Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest
dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
7. Jeżeli wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji
publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, przechodzenie do i z przystanku
jest dozwolone tylko po tym przejściu.
8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze
dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne.
Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w
którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na
jezdni.
Art. 14.
1) wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na
przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej
widoczność drogi;
2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej
widoczności drogi;
3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej
potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
4) przebiegania przez jezdnię;
5) chodzenia po torowisku;
6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są
opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym
urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo
chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się
znajdują.
Art. 15.
Przepisów art. 11–14 nie stosuje się w razie zamknięcia
ruchu pojazdów na drodze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz